Motiveren is aanreiken waarom iets handig is om te doen. In dit geval wilt u dat er serieus naar uw aanbieding en CV gekeken wordt.
Uw Motivatie is gewoon uw persoonlijke mening gebaseerd op de aan ú een voorgelegde case, de aanvraag waarop u reageert door middel van een aanbieding met uw CV met uw passende motivatie.
Tegenwoordig verlangt men bij aanbieding een motivatie in de ‘ik-vorm’, gebaseerd minimaal puntsgewijs op de beschreven ‘eisen en wensen‘ in de aanvraag of vacature waarop u met uw aanbieding reageert. Zit die motivatie er niet bij, dan verdwijnt uw aanbieding onder op de stapel, of zelfs gelijk in de prullenbak. Uw genomen moeite is daarmee ineens niets waard.
Sterk aan een motivatie is dat het uw eerste reactie weergeeft toen u de aanvraag onder ogen kreeg. “Been there!, Done that!”, doe ik graag!, ben ik trots op!, groot succes!, met onderbouwende getallen zo mogelijk…. U kunt even schitteren en met uw motivatie aantonen dat u aan alle eisen uit ervaring en opgedane kennis voldoet.
Bij aanbieden zit meestal uw CV bij voorkeur in een MS WORD document verpakt. Uw motivatie komt in uw aanbieding e-mail waar u ook de overige gevraagde bijzonderheden netjes op een rijtje zet voor de ontvanger.
Uw motivatie werkt het beste als hij;
- ‘to the point’ is,
- in de Ik-vorm geschreven is,
- is opgesteld aan de hand van de inhoud van de aanvraag- of vacature- eisen (KO), en wensen (verhoogt uw gunning kansen),
- liefst in volgorde van de vraag, punt voor punt, en ingaat op de eisen en wensen of de genoemde pre’s die van toepassing zijn of de gevraagde competenties,
- netjes geschreven is, dus zonder half startende zinnen als “ben al jaren projectmanager geweest”, maar dan “Ik ben met veel plezier meerjarig als projectmanager actief”, als alternatief.
- nooit zinnen zonder begin of eind, met legio komma’s,
- korte zinnen gebruikt,
- branchekennis aanhaalt als die voorhanden is,
- verwijst naar het CV als dat extra lading geeft aan de motivatie, als bewijs van (aantoonbaar maken)..
- toch niet meer dan een regeltje of 10 lang is en vlot leesbaar blijft. (nooit meer dan één A4),
- trots uitstraalt over die gevraagde zaken waar u nu juist úw kennis en ervaring van mee kunt brengen,
- uw enthousiasme uitstraalt met betrekking tot de aanvraag waar u op reageert.
Door uw motivatie moet een recruiter de oren spitsen met het gevoel van, “let op! dit kan wel eens de kandidaat zijn die ik zoek..”. Dat gevoel wat nodig is om het hele CV door te nemen.