Wet DBA in de prullenbak..en dan

Wet DBA in de prullenbak..en dan

Oef, een nieuwe regering en stappen worden gezet. De wet DBA op de hak, die verloren tijd van die kostbare mensen die er aan gewerkt hebben schrijven we wel af op de betalende burger. ZZPer blij, maar niet heus. Want het alternatief moet zich nog laten ontdekken. Het lijkt allemaal zijn doel een beetje voorbij te schieten, althans het doel wordt niet meer luid en duidelijk genoemd. Het wordt tijd dat onze afgestudeerde volksvertegenwoordigers besluitvaardigheid koppelt aan effectiviteit en haalbaarheid van naleving, in plaats van elke zoveel jaar de boel in de fik en een nieuwe plas eroverheen. Wees eens duidelijk aub!

 

Hier komt ie dan, die nieuwe duidelijkheid;

Er komt een minimumtarief voor zzp’ers, een opt-out mogelijkheid en een opdrachtgeversverklaring via het invullen van een webmodule. Controle dus! en wel life. Nou ja, de tijd zal het leren, als je klant voor het inhuren van jou uurtjes via een web-formulier een verklaring af moet gaan leggen, wat fijn om klant te zijn in Nederland…

Lees verder (bron salarisnet.nl)

De nieuwe wet moet enerzijds (de inhuurder van) echte zelfstandigen zekerheid bieden dat er geen sprake is van een dienstbetrekking en anderzijds schijnzelfstandigheid (vooral aan de onderkant) voorkomen.  

1 Altijd arbeidsovereenkomst bij laag tarief zzp’ers 

Voor zzp’ers wordt bepaald dat altijd sprake is van een arbeidsovereenkomst bij een laag tarief in combinatie met een langere duur van de overeenkomst of een laag tarief in combinatie met het verrichten van reguliere bedrijfsactiviteiten.  

Wat een laag tarief is, wordt gedefinieerd als corresponderend met loonkosten tot 125% van het wettelijk minimumloon (de grens die bijvoorbeeld ook voor het lage-inkomensvoordeel (LIV) wordt gehanteerd) of met de laagste loonschalen in cao’s. Er wordt één tarief gekozen om voor de gehele markt de onderkant af te bakenen. Op basis van de gehanteerde argumentatie zal dit tarief vermoedelijk liggen in een bandbreedte tussen de 15 en 18 euro per uur. Een langere duur wordt gedefinieerd als langer dan drie maanden.  

2 Opt out 

Aan de bovenkant van de markt wordt voor zelfstandig ondernemers een ‘opt out’ voor de loonbelasting en de werknemersverzekeringen ingevoerd, indien er sprake is van een hoog tarief in combinatie met een kortere duur van de overeenkomst of een hoog tarief in combinatie met het niet verrichten van reguliere bedrijfsactiviteiten.  

Bij een ‘hoog tarief’ denkt het kabinet aan een tarief boven de 75 euro per uur. Een kortere duur wordt gedefinieerd als korter dan een jaar.  

3 Opdrachtgeversverklaring 

Voor zelfstandigen boven het ‘lage’ tarief wordt een ‘opdrachtgeversverklaring’ ingevoerd. Deze geeft opdrachtgevers vooraf duidelijkheid en zekerheid bij de inhuur van zelfstandig ondernemers.  

Webmodule 

Opdrachtgevers krijgen deze verklaring via het invullen van een webmodule, zoals bijvoorbeeld ook in het Verenigd Koninkrijk bestaat. Met deze opdrachtgeversverklaring krijgt een opdrachtgever zekerheid vooraf van vrijwaring van loonbelasting en premies werknemersverzekeringen, tenzij de webmodule niet naar waarheid is ingevuld.  

In de webmodule wordt een aantal duidelijke vragen gesteld aan de opdrachtgever over de aard van de werkzaamheden.  

Gezagsverhouding 

Daarbij wordt ten behoeve van de webmodule het onderdeel ‘gezagsverhouding’ verduidelijkt (bijvoorbeeld dat het alleen moeten bijwonen van een vergadering op zichzelf geen indicatie van gezag is). Ook zal het kabinet de wet zo aanpassen dat gezagsverhouding voortaan meer getoetst wordt op basis van de materiële in plaats van formele omstandigheden.  

4 Tijd om te wennen 

De markt krijgt de tijd om te wennen aan veranderde wet- en regelgeving. Het huidige handhavingsmoratorium wordt na invoering van de bovenstaande maatregelen gefaseerd afgebouwd.  

Maximaal een jaar terughoudend handhavingsbeleid 

Na invoering van de nieuwe wetgeving geldt maximaal een jaar een terughoudend handhavingsbeleid (onder meer geen boetes na eerste controle), waarin de Belastingdienst een coachende rol heeft en partijen helpt bij de toepassing van de nieuwe regelgeving.  

5 Ondernemersovereenkomst in Burgerlijk Wetboek 

Het kabinet gaat verkennen, ook in overleg met sociale partners en veldpartijen, of en hoe zelfstandig ondernemerschap via de invoering van een ondernemersovereenkomst een eigen plek zou kunnen krijgen in het burgerlijk wetboek. Dit zou de positie van zelfstandig ondernemers kunnen verhelderen en verstevigen.  

6 Verzekeren voor arbeidsongeschiktheid 

Ook zal worden bezien hoe bij zelfstandigen de verzekeringsgraad voor arbeidsongeschiktheid kan worden verhoogd. Het is van belang dat zelfstandigen een bewuste keuze kunnen maken om zich wel of niet te verzekeren en dat zelfstandigen die daarvoor kiezen in beginsel toegang hebben tot de verzekeringsmarkt. Het kabinet zal in gesprek gaan met de verzekeraars om een beter verzekeringsaanbod te bevorderen.  

7 Voldoen wijzigingen aan doelstellingen? 

Uiteraard zal het kabinet blijven peilen of de praktijk van de wijzigingen overeenstemt met de doelstellingen van de wijzigingen, namelijk het tegengaan van schijnzelfstandigheid en zorgen dat echte zzp’ers gewoon hun werk kunnen doen.  

In het ambtelijke rapport met varianten voor de kwalificatie van de arbeidsrelatie wordt de webmodule ook genoemd (variant 2 – Oordeel over status arbeidsrelatie (OSA)) evenals de opt-out (8 Opt-out van loonheffingen en werknemersverzekeringen)